Klussen


Rompramen
Ja... we kunnen sinds kort vanuit Antares naar buiten kijken!
Antares telt 8 raampjes in de romp. Deze ramen waren flink verouderd dus behoorlijk craquel√©. Maar ze zaten nog goed, geen lekkage. Alleen bij de twee voorste raampjes was het hang en sluit werk niet meer goed en die hebben we dus voor vertrek in Nederland laten vervangen. Een mooi bijeffect van deze nieuwe ramen was dat we er nu ook door naar buiten konden kijken. 

oude raam
Menigmaal dachten we dat de raampjes openstonden, maar nee ze waren echt dicht en dus zo helder. Het geeft niet alleen meer zicht maar ook meer licht. En zoals het altijd werkt met vernieuwen; als je de ene helft doet, dan moet je eigenlijk ook de andere helft doen. Maar ja dat was gezien onze tijd en budget een "Nice-to-do-job".

Maar op Trinidad vonden we een bedrijfje (Mark-one) dat gespecialiseerd is in Lexan, perspex, acryl of wat dan ook. We zijn gaan informeren naar de prijs en die gaf meteen de doorslag. De "Nice-to-do-job" werd tevens een "Nice-to-buy". De prijs: €23,- per raampje. Hier het verbluffende resultaat. Een nadeel nu is dat je niet meer ongegeneerd naar buiten kan kijken.



nieuwe raam





Overzicht klussen winter 2012-2013

MAST
- Alle verstaging vervangen <nieuw>, inclusief nieuwe isolatoren op de achterstag - NEUT in Middelharnis
- Oude windmeterset verwijderd
- Driekleurenlicht LED geplaatst naast bestaande 3kleurenlicht <nieuw>
- Windex geplaatst <nieuw>
- ankerlicht geplaatst <nieuw>
- LED lampen geplaatst in ankerlicht en stoomlicht <nieuw>
- oranje band aangebracht in de top van de mast <nieuw>
- alle vallen en reeflijnen gewassen
- kop op spiboom geplaatst <nieuw>

ZEILEN
- voorzeil gerepareerd en grootzeil gerepareerd
- buiskap gerepareerd

DEK
- veel, heel veel teaknaden vervangen
- naden langs voetrail en langs opbouw vervangen
- railingnetten gewassen, uitgebreid en opnieuw geplaatst
- teak in owatrol
- hoes dekluik achterkajuit gemaakt

AFSLUITERS
- 6x afsluiters + huiddoorvoeren vervangen <nieuw>
- slangen van afsluiters naar wasbakken en naar toilet vervangen. Slang ontluchter vervangen. <nieuw>
- afsluitproppen op maat gemaakt en bij afsluiters geplaatst <nieuw>
- wasbakken en kranen gerepareerd en opnieuw geplaatst en gekit
- gecorrodeerde huiddoorvoer annode vervangen. <nieuw>

INTERIEUR
- alle gordijnen gewassen
- kussens achterkajuit, navigatiehoek en kajuit gewassen
- afwateringsgoten onder de vloer herstelt met epoxy
- oude koelkastgenerator verwijderd
- oude verwarmingsslangen verwijderd
- oude leiding kachel verwijderd
- ruimtes onder de vloerdelen in de achterkajuit, natte cel en kajuit schoongemaakt, geschuurd, ontvet en een aantal lagen tweekomponenten lak (de IJssel) aangebracht.
- drinkwaterfilter verplaatst van achter in de kast (kon er niet bij met mijn korte armpjes...) naar een hanteerbare plek, kast op aangepast. Waterslangen vervangen.
- brandblussers vervangen <nieuw>

ELECTRA

- veel, heel veel electradraden verwijderd of vervangen.
- Electrakabels geinventariseerd en in schema's gezet
- Oude verbindingen vervangen door gecodeerde rijgklemmen <nieuw>
- mindraden bij motor op een aparte minstrip geplaatst <nieuw>
- serviceaccu's vervangen en verplaatst naar achterkajuit (AGM Vicrtron) <nieuw>
- startaccu vervangen <nieuw>
- 12 accukabels vervangen <nieuw>
- minstrips en plusstrips geplaatst bij service accu <nieuw>
- hoofdschakelaar geplaatst in kabel ankerlier <nieuw>

SSB
- aardband onder TX vervangen (navigatietafel gedemonteerd) <nieuw>
- aardplaat onder TX opnieuw geplaatst met nieuwe messing bouten en moeren <nieuw>
- aardband onder antennetuner vervangen (bed achterkajuit gedomenteerd en aangepast) <nieuw>

MOTOR
- winterklaar gemaakt, zomerklaar gemaakt
- brandmelder geplaatst in de motorruimte <nieuw>
- schroefasafdichting aangepast (niet zelf gedaan)
- motorruimte schoongemaakt 
- uitlaat opnieuw vastgezet

STUURINRICHTING
- corrosie stuurinrichting en noodhelmstok verwijderd
- aansluitingen gecontroleerd
- stuurinrichting en noodhelmstok 7 lagen nieuwe lak aangebracht
- ruimte schoongemaakt, geschuurd, ontvet en gelakt
- afsluiting naar bakskist vervangen

OPBOUW EN KUIP
- beslag gedemonteerd
- kuip, blokken en omlijstingen bakskist, ankerbak en dekluik schoongemaakt, geschuurd, ontvet en 2 lagen tweecomponentenlak (de IJssel) 
- opbouw (tussen iedere laag...) schoongemaakt, geschuurd en 3 lagen tweecomponentenlak (de IJssel).

ROMP
- stootrand schoongemaakt en bijgewerkt
- beschadigingen romp bijgewerkt
- romp (3x) schoongemaakt, geschuurd, ontvet en 3 lagen tweecomponentenlak

ONDERWATERSCHIP
- beschadigingen bijgewerkt
- oude antifouling geschuurd
- nieuwe lagen Primocon aangebracht
- nieuwe laag antifouling aangebracht

... en zo nog allerlei andere grote en kleine klussen...
... vanaf half oktober tot begin maart ieder weekend (za+zo) aan de boot gewerkt, muv een weekend voor kerst en een weekend in januari. Maar dat dan weer gecompenseerd door een volle week in januari en meerdere extra dagen eind april. Vanaf begin maart afwisselend het ene weekend klussen aan de boot en het andere weekend studeren voor radiozendamateur.
Al met al een drukke winter, waarin er geen tijd was voor andere dingen dan doordeweek naar het werk en in het weekend klussen aan de boot.





Afsluiters vervangen is best spannend...
december 2012

Een klus die we spannend vinden is het vervangen van de huiddoorvoeren en afsluiters. Uiteindelijk vervangen we er zes. Dat zijn dus zes dikke gaten in de romp en eigenlijk nog een paar erbij, want ook de doorgestoken bouten van een anode moeten we vervangen en een aardplaat hebben we verwijderd. Dat zijn nog vier gaten extra. Nu spannend om te doen, maar straks helemaal spannend als de boot weer het water in gaat... Hopelijk blijft-ie drijven.

De bestaande huiddoorvoeren en afsluiters waren van messing. Dat verbaasde ons nogal, wij zijn van mening dat op een zeegaand schip bronzen huiddoorvoeren en afsluiters horen. Die komen er dus, hoewel dat een stukkie duurder is dan messing. Voor zes bronzen doorvoeren en afsluiters zijn we weer een kleine duizend euro lichter. 

Hoe vervang je eigenlijk zo'n huiddoorvoer en afsluiter? Gelukkig is er internet. Wat zoeken gaf een mooi stappenplan van Olav Cox. Die stappen hebben we gevolgd en dat werkte goed.
De afsluiters zitten natuurlijk op plaatsen waar je moeilijk bij kunt, dus moesten we twee wasbakken en kranen verwijderen, een dozijn slangen en afvoeren, diverse planken en een enkele kombuiskast. 
Stap 1 is het verwijderen van de oude afsluiter en huiddoorvoer, dat gaat het beste door met een haakse slijper de buitenste ring van de huiddoorvoer weg te slijpen. Nooit eerder gedaan, maar goed te doen.

Stap 2 is dan de oude huiddoorvoer en afsluiter verwijderen, wat sneller opgeschreven dan gedaan is... Hoe vast kunnen die dingen zitten? Heel vast! Binnen trekken, buiten duwen, binnen draaien, buiten tikken met een hamer. Steeds laddertje af naar buiten, dan weer laddertje op naar binnen ... uiteindelijk hebben we ze er allemaal uit gekregen.

Stap 3 alweer. De huid van het schip goed schoonmaken, wat bijschuren, weer schoonmaken en dan ontvetten. 
In stap 4 brengen we de nieuwe huiddoorvoer aan. Kit aanbrengen op de buitenflens en (tip van Olav) daar dunne afstandhoudertjes van bijvoorbeeld ladekasten tussen plaatsen om te voorkomen dat je de huiddoorvoer te veel aantrekt waardoor alle kit er weer tussenuit perst. Of ons dat goed gelukt is, ervaren we in het voorjaar pas als de boot weer het water in gaat. Hedda steekt van buitenaf de huiddoorvoer door het gat in de romp en ik schroef binnen de moer er handvast op. Een of twee dagen later trekken we die moer flink aan met een engelse sleutel terwijl Hedda aan de buitenzijde met een steeksleutel en grote tang als hefboom tegenkracht geeft zodat de huiddoorvoer niet meedraait. Met veel kracht draaien we de huiddoorvoer strak aan.

Stap 5 is dan het monteren van de afsluiter en eventuele bochten op die afsluiter, alles met vloeibare pakking om de boel goed af te dichten. Ook de kwaliteit van dat werk kunnen we pas dit voorjaar beoordelen. Voor de zekerheid plaatsen we de wasbakken nog maar niet terug, zodat we straks bij eventuele lekkage snel kunnen handelen.

Dan was er nog een stap 6 in het schema van Olaf meen ik? Oei, oei, oei... ik zal toch niet iets vergeten zijn? Nu ja, ik denk het niet, wellicht heb ik ergens in mijn beschrijving twee stappen gecombineerd.





---------------------------------------------------------------------------------


 Arme Hedda...

eind november 2E12

... die had zo graag naar de Vanillia uitverkoop zaterdag gegaan in Zaandam... Maar het was Hedda (gelukkig) ook wat te veel van het goede om in deze -> 
rij aan te sluiten!
Dus dan maar dweer direct door naar de boot en in plaats van in een paskamer met mooie Vanillia kleding, stond Hedda een uurtje later weer fijn in haar overall het onderwaterschip van Antares te schuren.




---------------------------------------------------------------------------------



November

In november zijn we druk verder gegaan met klussen. Een continu proces is het in kaart brengen van de elektra. De hoofdstructuur van Antares staat keurig op papier, maar in de loop der jaren is daar veel apparatuur (en dus kabels) bij gekomen en ook apparatuur verwijderd, waarbij kabels zijn achtergebleven. 

Alle kabels loop ik afzonderlijk na om te achterhalen waar ze van zijn en hoe ze lopen. Zo worden heel wat raadsels opgelost. Kabels waarvan ik me altijd heb afgevraagd waarvan ze zijn, weet ik nu te benoemen. Ook alle 12 kabels vanaf de hoofdschakelaar worden me duidelijk en twee kabels kan ik verwijderen omdat deze niet meer in gebruik zijn.

Het nalopen van alle kabels gaat een stuk sneller wanneer Hedda ook aan boord is, dan kan zijn een de ene kant van een schot een kabel bewegen en kan ik aan de andere zijde zien welke kabel dat is.  Alle kabels krijgen een voorlopig nummer en later een definitief nummer.


Zo breng ik alles in kaart en breid de elektra-administratie in onze boord documentatie uit. Met behulp van de theorie puzzel ik uit hoe nu ons hoofdsysteem werkt en maak daar een electrisch schema van.  Dat is nog een hele puzzel, maar helpt prima om Antares steeds beter te leren kennen.

Een aantal minkabels komt samen op 1 bout vlakbij de motor, zie foto hieronder links. Die minkabels verplaats ik allemaal naar een nieuwe minstrip die ik aan de zijwand van de motorruimte plaats. Deze kabels worden ook weer geregistreerd en in het boordschema opgenomen.
















Bedrading die niet meer in gebruik is verwijder ik om zo meer overzicht te creeren en verbindingen die niet zo netjes weggewerkt zijn of die verouderd zijn, worden aangepast. En zo gaat dat de hele winter door...

---------------------------------------------------------------------------------

Thuis
28 oktober 2012

Is ook van alles te doen. Hedda maakt het grootzeil schoon, loopt alle naden na en maakt alle leuvers schoon. De buiskap ligt ook al klaar voor reparatie, alle kussen en vallen worden gewassen. Verder heeft Hedda stof gekocht bij de Zaanse Zeilmaker waarmee ze hoezen gaat maken voor over de dekluiken. Beige was op, dus worden ze grijs.



Ondertussen worden brieven gevouwd, enveloppen gevuld en postzegels geplakt voor onze Bruiloft... uhm... voor de algemene ledenvergadering van de watersportvereniging ;-)



 

---------------------------------------------------------------------------------



Onder de planken
28 oktober 2012

Volgende klus. Zolang Antares de onze is, wil ik al wat werk doen onder de vloer van de kajuit. Er zitten wat kleine scheurtjes in het polyester afwateringsgootjes naar de bilge. Een deel ligt echt los. De gootjes zijn door Trintella aangebracht om eventueel water soepel naar de bilge te leiden. Het ziet er nu niet zo netjes uit. Vooral cosmetisch, want het water loopt uiteindelijk toch wel naar de bilge. Maar door het loszittende deel te vervangen met epoxy en ook de scheurtjes daarmee te vullen, verbetert de afwatering. Daarna wil ik alles lakken, dus het begint weer met schoonmaken, schuren en ontvetten. 
houtgruis nog v/d bouw in 1978 !


Epoxy stilleven





Pakhuis. Alle vloerplanken moeten er uit en zo wordt Antares een pakhuis. In de achterkajuit loopt onder het bed nog een verwarmingsslang inclusief dikke isolatie. De kachel is al jaren geleden uit het schip gehaald, maar de aluminium 'slangen' zijn blijven zitten. Dat geeft, samen met de isolatie die ook al weer ruim dertig jaar oud is, wat rommel. Dat haal ik er gelijk ook maar allemaal uit, maar daarvoor moet ik wel het bed en de onderliggende kasten en afdek planken weg schroeven. Nog meer planken in de boot... Hoe krijg ik die puzzel weer in elkaar???










------------------------------------------------------------------------------------------------------------





Q komt het resultaat bekijken

Lakken 2
22 oktober 2012

Zondag zijn we even gaan kijken naar het resultaat. Ziet er best mooi uit. Beetje sinaasappelhuidje, maar valt me (nog) mee.
Maandag papadag, maar oma past op Quirijn. Dus ben ik al weer vroeg op de boot voor de tweede laag. Eerst een paar druipers er uit schuren, overige delen heel licht opschuren, ontvetten en kleefdoeken.
Vervolgens de tweede lakronde gemaakt. Dat kost wat minder verf, dus na de kuip, opbouw en genuablokken was er nog verf voor de ombouw van het voorluik en voor het luik van de ankerbak en bakskist.



Resultaat... mja, het ziet er stukken beter uit dan voor het schilderen. Maar dat was ook wel erg makkelijk, om dat te verbeteren. Kleine scheurtjes, barstjes, oneffenheden, krassen en andere toestanden zijn wel redelijk weg en de glans is terug. Eigenlijk zou ik nog een keer flink moeten schuren en dan nog een keer lakken, om het helemaal mooi te krijgen. Dan kan het nog meer gaan spiegelen en dat is het mooiste. Maar de temperatuur daalt de komende dagen en ook de tijd ontbreekt mij. Voor nu is dit het en ik ben behoorlijk tevreden! Ha!







------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Temperatuur is goed: lakken maar!
20 oktober 2012


het is wel nodig...
opbouw onder de buiskapramen
Mooi! Een hogedrukgebied ligt in de buurt van Nederland en dat betekent dagenlang de wind uit het Zuiden. De temperatuur loopt op tot 22 graden en dat eind oktober... Met de wind wordt ook regen en zelfs Sahara zand aangevoerd, maar who cares? We staan binnen...
opbouw onder de buiskapramen
Begin oktober heb ik de kuip en opbouw al geschuurd toen we nog in onze thuishaven lagen, gaten en barstjes gevuld met plamuur en later nog een keer geschuurd.

Ik neem een dagje vrij en maak de opbouw en kuip nog een keer schoon, verwijder onderdelen  zoals een dekluik en de kompasbollen, schuur nog een keertje licht, weer schoonmaken, randen afplakken en tot slot ontvet ik alles. 
Zaterdag vroeg naar de boot om te lakken. Hedda heeft vrijdag 2 componentenlak van De IJssel gehaald, in het prachtige reinwit. Ik ben best zenuwachtig want zo veel ervaring heb ik niet en tja, dit lakwerk zit nogal in het zicht. Ik trek een speciale schilderoverall aan, meng de 2 componenten verf, ontvet nog een keer het polyester en trek alles na met een kleefdoek. Dan moet het maar gaan gebeuren... Met kwast en roller aan de slag.


opbouw na
opbouw voor
Eerst de opbouw onder de ramen van de buiskap. Er komt wel erg veel verf van de roller en dat loopt nogal uit. Dit gaat dus niet goed. Na dit stukje opbouw pak ik een dunnere roller en dat werkt beter. Zo de hele dag rollen en kwasten en dan ben ik rond. Het is nog best een puzzel om te bedenken welk deel je eerst moet doen en hoe dan verder, zonder jezelf later klem te zetten omdat je ergens niet meer bij kunt zonder een net geschilderd ander deel weer aan te stoten. 
Ik ben halverwege de kuip en kijk eens naar wat ik tot dan toe heb gedaan. Het ziet er niet best uit... Veel verfstrepen, met name de hoekjes waar ik met de roller niet bij kan zien er rommelig uit.  En hier en daar druipers. Soms te weinig lak en af en toe toch nog wat stof dat in het lakwerk zit. Aj... Nu ja, ik moet door.

kuip
kuip
Eind van de middag ben ik helemaal rond. Ik neem nog eens een kijkje in het dramastuk 'de kuip'... en ben verrast. Het lijkt best aardig op te drogen. De verf van De IJssel lijkt mij redelijk vergevingsgezind. Een aantal foutjes die ik heb gemaakt, lost de verf (letterlijk?) voor mij op. Het ziet er beter uit dan aan het begin van de middag. Ik zou wel willen blijven toekijken hoe de verf droogt, maar moet snel stoppen want het is vijf uur. Dan sluit de boel hier bij Witzen, dat is wel een nadeel van deze locatie. Bovendien moet ik naar het station en snel met de trein naar Deventer, waar vriendin Jolie haar housewarming viert. Wegwezen dus.




---------------------------------------------------------------------------------

Winterstalling
13 oktober 2012


laatste zeiltochtje in 2012
Antares gaat de wal op
Op 13 oktober is Antares de winterstalling ingegaan. Dit jaar geen modderig parkeerterrein, maar een heuse loods! Bij Witzen in Alkmaar. Kost veel geld, maar we hebben veel te klussen deze winter en dan is zo'n overdekte stalling heel prettig. Zo luxe hebben we het nog nooit gehad. Terwijl wij nog wat onwennig genieten van het dak boven ons hoofd, zien we op de boten om ons heen hele stellages verschijnen en worden deze boten door middel van buizensystemen en zeilen voorzien van een wintertent. Waarom zou je je boot dan nog binnen stallen, vragen wij ons af. Maar misschien komen we er vanzelf nog wel achter dat het ook in een loods beter is je boot af te dekken. We zullen zien...



------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Altijd wat te doen (bericht uit het logboek van 3 sep 2012)
Er zijn altijd klussen te doen aan boord. En het lijkt wel, hoe meer je klust, des te langer wordt de klussenlijst !? In het begin was dat nog wel logisch, als ik weer eens iets open schroefde om te bestuderen hoe dat onderdeel werkt, dan leidde dat er haast per definitie toe dat ik de boel niet meer in elkaar kreeg en we er -dus- een probleem bij hadden. Maar die tijd is wel veranderd. Ik ben best een klusser geworden... verbaas mijzelf regelmatig met de klussen die ik kan uitvoeren en verras mezelf ook regelmatig met slimme oplossingen, die dan ergens in mijn hoofd ontstaan. Lukt het mij niet, dan is er gelukkig op de haven altijd nog raad en daad. Zoals vlak voor de vakantie, toen we nog even een nieuwe driewegschakelaar plaatsten voor de bilgepomp. De slangen kregen we echter met geen mogelijkheid meer op de nieuwe schakelaar. En toen was daar Bert M. met de tip om de slang in kokend water te dompelen waardoor de slang soepeler wordt en wel te monteren is. Wat andere recente klussen (naast het altijd terugkerende deknaden vervangen, teakdoppen plaatsen, nalopen van alle techniek, installeren en plaatsen AIS, installeren en plaatsen kaartplotter, 12volt aansluitingen plaatsen in de kuip en bij de navigatietafel, TL armaturen repareren en vervangen, drinkwaterpomp repareren en zekering plaatsen, doorlopend lakwerk, oegen voor slingerzeilen plaatsen, extra verlichting bij de navigatietafel plaatsen, kokers plaatsen tussen luchthappers en plafond, toiletpomp vervangen, inventariseren en opschonen electra) op pnderstaande foto's; een electrawerkje en vervangen van de retourslang van het toilet :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten