Antares

Antares is een Trintella 38, ontwerpen door Van De Stadt Design en gebouwd door Jachtwerf Anne Wever in 's Hertogenbosch, waar alle Trintella's gebouwd zijn en die bekend staat om haar kwaliteitsjachten. 



We ervaren Antares al jaren als een comfortabel en veilig schip, zowel op zee als achter anker of in de haven. Met haar 11 ton leeg gewicht en rompvorm beweegt ze gemoedelijk door de golven, waardoor lange tochten comfortabel verlopen. Zeker ook omdat het achterschip mooi geveegd is.

Dat Antares is gebouwd voor lange reizen en langdurig verblijf aan boord, merken we niet alleen aan de bouwkwaliteit, maar ook aan de uitzonderlijk grote watertank (800 liter) en brandstoftank (450 liter). Tijdens onze zeilreis merken we hoe prettig dat is; wij maken ons in afgelegen gebieden niet zo snel zorgen over het ontbreken van (water)tankstations. Ook hoeven we niet zo vaak op zoek naar een gasvulstation, want Antares heeft een grote gasbun waardoor we 10 kg gasflessen kunnen gebruiken. Door de combinatie van een ruim onderwateroppervlak en moderne vinkiel is Antares ook op kleiner water en onder motor prima manoeuvreerbaar.


De middenkuip maakt dat wij ons ook bij slechter weer veilig voelen aan boord. En wat ons bij aanschaf niet realiseerden, maar een mooie eye opener was; de middenkuip is erg prettig met (kleine) kinderen. De zee is immers vanuit de kuip een stuk verder weg dan bij een achterkuip. Niet alleen veilig voor kinderen, maar ook voor speelgoed dat af en toe over de kuiprand gaat.
Antares beschikt over een grote buiskap met vaste ramen, waardoor je een heerlijk beschutte zitplek kunt vinden tijdens een koude/natte (nacht)tocht.

Het interieur is zoals wij dat graag zien in een zeiljacht; sfeervol scheeps. Antares heeft een gezellige rondzit in de kajuit, een langsbank aan bakboord die tevens dient als ruime kooi tijdens nachttochten, een voorkajuit met tweepersoonsbed en veel opbergrruimte, een kombuis in langsrichting in de doorloop naar de achterkajuit aan SB, een nattecel met douche, toilet, wastafel en kastruimte aan BB met een tweede doorloop naar de achterkajuit, een ruime kaartentafel waar je in tegenstelling tot veel moderne schepen nog echt een navigatiekaart kunt uitvouwen. De achterkajuit is knus maar ruim. Wij slapen er zelfs met z'n drieën. Onze zoon in zijn eigen kooi en wij in de tweepersoons andere kooi die ook ingeschoven kan worden tot een eenpersoonskooi. De motor is makkelijk toegankelijk vanaf drie zijden. En tot slot hebben we lekker veel bergruimte in de boot. 





Dan zijn er aan dek nog twee bakskisten. Met name de bakskist voor op de punt is erg ruim. Ik zou er in kunnen slapen. Tijdens onze zeilreis stouwen we in die ankerbak een vouwfiets, bolderkar, reserve bijboot, benzinegenerator, ontelbaar veel lijnen, zeven stootwillen, twee bolfenders, emmers, duikpaken, een (3e) reserve stuurautomaat, hout in allerlei maten en lengtes, waterpistolen, wat reservepeddels en allerlei andere rommel. En ach, achter is de bakskist eigenlijk ook ruim als je bedenkt dat we er twee reserve gasflessen in stouwen, plus een aantal emmers, een 17,5ltr jerrycan, diverse andere jerrycans, alle snorkelspullen, strandspeelgoed waaronder drie graafmachines, ankertje met 10mtr ketting voor de bijboot, een teil, een COBgrill, een filter dat we gebruiken als we twijfelen over de kwaliteit van diesel die we onderweg tanken (handig als je een reis maakt naar 'minder-westerse' landen).

Schip
Type:               Trintella 38
Bouwjaar/nr:    1978 / 1003
Ontwerp:          E.G. van de Stadt
Bouwer:           Jachtwerf Anne Wever 
                      ´s-Hertogenbosch

Motor:             Yanmar 4jh5e  54pk
Bouwjaar:        2011


Wij zijn de derde eigenaar van Antares. Zij is 25 jaar in eigendom geweest van een echtpaar uit Berlijn. De tweede eigenaar kocht Antares in 2005 en rustte haar uit voor een lange zeilreis. Wij kochten Antares in 2011, voegden nog wat nieuwe uitrusting toe naar onze wens en zetten de gedetailleerde en accurate onderhoudslijn van de vorige eigenaren voort.


Uitrusting
Zeilen van Quantum uit 2014, aangevuld met diverse zwaar weer en lichtweer zeilen (onder andere te voeren op een extra binnenstag), reservezeilen en een spinaker. Energie halen we uit 2x 80 Watt zonnepanelen. Verder hebben we twee electrische stuurautomaten en een Windpilot Pacific Plus windvaanstuurinrichting, die onze boot stuurt op de wind. 

Ankeren doen we met een Rocna 33 kilo, als hekanker gebruiken we meestal ons Fortress-23 anker en soms onze CQR 45 ponder.


Communicatie
Marifoon, SSB en handmarifoons zijn van Icom. Kaartplotter, AIS transponder en 3 keer GPS van Garmin. Verder hebben we een SeaMe actieve radarreflector, een Radar van Raytheon en een radio-wereldontvanger.


Veiligheid
We varen met een RFD Seasava 4 reddingsvlot, een volle grabbag en hebben diverse inflatable reddingvesten aan boord, waaronder 2 Secumar Bolero 275N en twee 150N reddingsvesten. Verder drie oranje blokreddingsvesten... omdat de Amerikaanse kustwacht deze voorschrijft boven inflatables...

Verder een demontabele joon, twee reddingsboeien, een werplijn, een werplicht, looplijnen over dek, diverse lifelines en harnassen, brandblussers, een Odeo Flare, diverse vuurpijlen en rooksignalen conform SOLAS, twee Rescue Laser Flares en we beschikken over een veiligheids- en ontruimingsplan. Oh ja, en -nie onbelangrijk- een EPIRB, waamee we een noodsingaal kunnen uitsturen via een satelliet verbinding. 

Test in Waterkampioen
In de Waterkampioen is de Trintella 38 in 2011 getest in de rubriek tweedehands. Dit is wat Waterkampioen van de Trintella 38 vindt: