maandag 8 juni 2015

Liming in Tobago

En dan liggen we alweer bijna 3 , nee 4 weken op Tobago. Wij hebben duidelijk het cruiserstempo aangenomen. Tijdens onze reis komen we zeilers tegen die al meer dan 10 jaar reizen. Langzamerhand begrijpen we wel hoe dat komt. Alles gaat trager. Deels door de hitte, deels omdat het gewoon niet sneller hoeft :-) maar, zo ervaren we in Tobago wederom, ook omdat het lokale tempo je daartoe dwingt.



BUSJE KOMT ZO
Het heeft ons bijvoorbeeld 3 dagen gekost om met de lokale bus het dorp uit te komen om hoofdstad Scarborough te bezoeken. 
Arme Q onder de blauwe plekken
Dag 1 zoeken we de locatie waar we bustickets kunnen kopen, we bezoeken alvast de bushalte en proberen het tijdschema van de bus te achterhalen. Dag 2 staan we samen met de bemanning van de Verleiding keurig om kwart voor acht bij de bushalte voor de bus van acht uur. Half negen. Niets aan de hand. Er staan ook veel locals bij de halte. De bus is wel vaker verlaat. Negen uur. Uhm? De eerste particuliere auto's verschijnen aan de bushalte. Af en toe stapt een local in bij zo'n auto. Kwart over negen. 'Er lagen twee verslaafden, samen in de goot... De ene hallef levend en de ander hallef dood. Toen kwam er een agent aan, die zij wat moet dat hier. Wij wachten op het busje dat komt over een kwartier...' Zou dat? Zou ie er over een kwartiertje zijn? Vragen wij ons af. 'Busje komt zo, busje komt zo, busje komt zo, busje komt zo, busje komt zo, busje komt zo, busje komt zo... Eventjes geduld nog want het buuuuusje komt zo...' Half tien. Er staan nog steeds locals bij de bushalte te wachten, maar de meeste zijn met lokale auto's vertrokken. Wij geven de bus nog een kwartiertje blessuretijd en vinden het dan mooi geweest voor vandaag. Morgen weer een dag.

Dag 3. Om kwart voor acht landen we weer met onze bijboot op het strand bij de bushalte. Direct na ons landt een grote golf op het strand en met een klap in de dinghy. Quirijn zat in de dinghy maar zit na de golf achter de boot in het zand. Uiteraard (opa's, oma's en andere bezorgden) met zwemvest aan. Flinke klap, hij houdt er een bont en blauw gezicht aan over. 


En een nat pak, net als ik (Walewijn). Snel scheur ik met de bijboot terug naar Antares om droge kleren te halen. Zul je net zien, dat de bus vandaag op tijd rijdt... Maar nee, dat is een te westerse gedachte. Bij de bushalte drogen we onze schoenen in de zon als de bus, slechts een half uur te laat, onder gejuich arriveert. Het voordeel van een onbetrouwbare busdienst: de mensen zijn blij als hij wel rijdt.

De busrit is prachtig, we rijden langs de kliffen aan de oostkant van het eiland. We hebben vanuit de bus prachtig uitzicht over de baaien en de kleine eilandjes die voor de kust liggen, zoals o.a. Little Tobago. We passeren schilderachtige plaatsjes als Speyside en Roxborough. En dat allemaal voor 1,15 inclusief 2 dagen voorpret. 

SCARBOROUGH
... is een aardig stadje maar niet meer dan dat. We vinden er een heerlijk ge-aircoed café met Italiaanse koffie, - ijs en - broodjes. En geweldige internetverbinding. Zoveel luxe, daar worden cruisers blij van. 


museumterrein

We wandelen in 30+ graden een berg op naar een voormalig fort waar nu een museum is. Prachtig uitzicht en een erg netjes verzorgt museum(terrein). Het valt op dat veel (overheids)instellingen in Tobago nieuw en netjes zijn. Trinidad en Tobago zijn behoorlijk rijke landen en dat komt omdat er olie en gas wordt gewonnen rond de eilanden. Ik las dat al in 1867 door de Britten (waarvan T&T een kolonie was) olie werd gewonnen.



Nu we toch in de geschiedenis duiken, T&T zou op 31 juli 1498 door Columbus en zijn mannen zijn ontdekt. Tobago noemde men 'Bella Forma' wat prachtige formatie betekent en daar sluiten wij ons volledig bij aan. Later werd dit Tobago, vermoedelijk ontleend aan tabak.


We hebben een hele actuele pilot (reisgids voor zeilers) van T&T en daar staat een prachtig kleurrijk cotton house in. Vanaf het fort op de berg wandelen we naar de kust en vervolgens een half uur langs een kustweg naar het befaamde cotton house. Dat blijkt echter gesloten en te zien aan de begroeiing die langzaam bezit neemt van de tuin en zelfs al van het huis, al enige tijd. We zullen de pilotschrijver een mailtje sturen voor zijn volgende uitgave. 


Het Cotton House was ooit een heel aantrekkelijke bestemming... 
Nu we toch het dorp, o sorry, de hoofdstad uit zijn gelopen, wandelen we gelijk maar een aantal kilometers door naar een volgend kruispunt, waar de bus terug naar Charlotteville ook stopt. Of, zou moeten stoppen. Dat is het eigenlijk. Zou moeten stoppen, zou hij rijden... Want we wachten een uur, twee uur en dan nog geen bus. Inmiddels is het donker. Zo langs de weg staan herinnert mij aan de tijd dat ik veel liftte. Wat een geweldige tijd was dat! Jammer dat het liften in Nederland is uitgestorven, op enkele louche, stinkende oost Europese  straatmuzikanten met dreadlocks na... Hoe dan ook, het liftersgevoel bekruipt mij weer en ik steek mijn duim omhoog. Na een tijdje stopt er een busje waarin al elf personen zitten. Hmmmm... Ze hadden in het donker niet gezien dat wij met vier volwassenen en een kind zijn, maar ach, een beetje inschikken en wij kunnen ook mee. Zo komen we die avond toch nog terug in Charlotteville


SNORKELEN
Pirates Bay (je maakte twee blogberichten geleden al even kennis met deze baai) ligt op vijf minuten dinghy varen van onze ankerplek. We brengen er een aantal dagen door met zwemmen, voetballen op het strand en snorkelen. het is een heerlijke plek met een prachtige onderwaterwereld. Quirijn kijkt onderwater met een oud zwembrilletje van Hedda. Later kopen we voor hem een echte eigen snorkeloutfit. Nu maar oefenen. 


En zo gaan we dan op stap...Quirijn brengt ons terug naar de boot.

Mooi koraal

Een rog! Foto gemaakt door Ron van de Verleiding.  Ik (Walewijn) ben niet zo'n held en bleef aan de
oppervlakte toekijken terwijl hij naar beneden dook voor een mooie close-up foto.

Dat smaakt naar meer!

Quirijn met zijn een eigen snorkelset




POLITIE BRASSBAND

Een aantal dagen later stopt een aantal politieauto's, een politie vrachtwagen en een politiebusje in Charlotteville. Oei, dat ziet er ernstig uit. Voorzichtig bekijken we de handelingen van afstand. Zo veel politie overmacht. Zouden ze het dorp komen ontzetten? Wonen hier alleen maar boeven? De vrachtwagen gaat open en wij verwachten een horde ME die stormend en schietend de straat op denderen. Maar nee, de laadbak staat vol geluidsboxen, trommels, saxofonen en microfoons. De heren en dames van de sterke arm verzorgen vanavond een muziekoptreden! Dat vind ik nog eens reclame voor de veiligheid van je land... Dat de politie zich zo verveeld, dat ze een professioneel orkest in stand kunnen houden. Dan heb je het goed voor elkaar! 



WATERVALLEN
Lekker spelezwemmen met bamboestokken en reddingsboei
Helemaal veilig is het overigens niet hier. Wij bezoeken een dagje de Argyle watervallen, waar we heerlijk zwemmen in het natuurbad wat onder aan de watervallen is ontstaan. Aan de kant vinden we dikke bamboe die we als bootje, drijvers en fierljepstok gebruiken. Het lijkt wel een dagje pretpark. We zijn lekker vroeg en hebben het rijk voor ons alleen. Na een uur komen er veel toeristen. En een gids, die geërgerd de bamboe buizen uit het bad vist. Jammer voor de toeristen die zij meenam, want het verhoogd de pret enorm.

Een aantal dagen later lezen we in de lokale krant dat er bij de Argyle Falls twee mannen zijn opgepakt die toeristen hadden beroofd. Kijk, zo kom ik weer terug bij het politie fanfarekorps. Misschien twee trompettisten continu bij de Falls plaatsen? Als er iets aan de hand is, kunnen ze op hun trompet blazen en is iedereen gewaarschuwd.







SEXY VISSER

In de avond genieten we van de politieband, met prachtige zang, ritmisch dansen en de voor de Carieb kenmerkende steelpans. Er vindt een wining (Caribische dans waarbij flink met de kont en heupen gedraaid wordt) dansbattle plaats tussen de inwoners van Charlotteville en Speyside, een dorpje aan de andere zijde van de berg. Een visser uit Charlotteville steelt de show. Maar dat doet hij vooral voor Hedda, aan wie hij twee dagen eerder zijn liefde verklaarde. 

Hedda is gorgeous. Na zijn show komt hij stoer babbelen bij Hedda. Ik hang een beetje de vader uit en wandel met Quirijn mee die op zijn nieuwe fiets rondjes rijdt. De volgende dag haal ik water bij een tappunt op de steiger en staat Hedda's visserman zijn boot te poetsen. Nadat hij klaar is, start hij de motor en vaart volgas een rondje om Antares, om Hedda zijn grote bezit te tonen. Hedda loopt sindsdien een beetje naast haar schoenen..eh slippers ;-)










BUCCOOREEF
Liming (rondhangen) in Tobago,
met Coole Quirijn
Twee dagen later verlaten we Charlotteville.... wat wil je, met zo veel concurrentie ;-) ... We varen in een dagje naar Buccooreef, aan de zuidwestzijde van het eiland. 

De invaart naar Buccoo is vrij lastig, tussen een zandbank en het rif door. De pilot zegt het volgende: "if you're not a first rate reef navigator, give it a miss'. We varen voorzichtig naar binnen en zien aan stuurboordzijde de golven breken op het rif, waardoor we een prima ijkpunt hebben. 

Eenmaal binnen liggen we mooi op 4 meter diepte. Er staat deining in de baai, daarom brengen we een achteranker uit. Maar dan lig je ook in een werkelijk mooie omgeving, met blauw water en witte stranden. 

Alleen de snorkelmogelijkheden vallen ons wat tegen, die waren bij Charlotteville een stuk mooier.



Aanloop Bucoo Bay, rechtsboven.

Hedda op de voorpunt, om te kijken waar ondieptes liggen
We bezoeken strand en dorp. In het dorp is het grootste en meest luxe geitenracestadion ter wereld! Ik schreef het al, die eilandbewoners van Trinidad en Tobago hebben gewoon (te) veel geld door de oliewinning. 

Hoewel de omgeving mooi is, valt er niet zo veel te beleven hier. Op zondag vindt de Sundayschool plaats wat, in tegenstelling tot de naam zegt, een grote openlucht disco inhoudt. Leuk om even te zien.
Geitenrace stadion


Sinds vorige week hebben we twee wieltjes achter op de bijboot (naast de moor) die we naar beneden klappen als we de boot het strand optrekken. Scheelt een zere rug al is het nog steeds een heel gesleep. Onze volgende bijboot wordt een hoovercraft.
En hoe vinden jullie mijn nieuwe T-shirt?
























Antares aan de horizon






Liming in de hangmat





WORDT ER DAN ECHT NIET MEER GEWERKT?

Hedda maakt de gastenvlag van Grenada. Lilian van de
Win2Win leerde ons in Marokko hoe je verschillende
kleuren laag over laag gezamenlijk stikt.
Jawel hoor! Het is best afzien zo'n reis. Alleen tonen we dat niet. We laten niet zien dat we 's nachts wakker worden als de wind toeneemt en de boot flink rolt door de golven die de baai binnenkomen. Of dat we ons bed uitgaan om te kijken of het anker houdt. We tonen niet het sjouwen met boodschappen en het gesleep met de bijboot in de hitte. De warmte in de boot. 

De zorgen die we hebben en maken over... van alles. Een beroemde zeiler, Tristan Jones, verwoordde dat gevoel in de jaren '70 als volgt: 'steeds als er iemand, meestal staande op een pier in de plezierige ochtendzon, naar beneden mijn kajuit in kijkt en na een groet en een praatje over koetjes en kalfjes zegt dat hij mij benijdt, omdat ik geen zorgen of problemen heb en dat ik zomaar zorgeloos kan wegvaren de opkomende zon tegemoet, moet ik stiekem even lachen. Wat weet zo iemand van de ingewikkelde voorbereiding, de nauwgezette aandacht voor de kleine details die nodig zijn om een klein jacht klaar te maken voor de oceaan? Als men ook maar een belangrijk detail over het hoofd ziet, kan het heel goed leiden tot een ramp of zelfs de dood. Wat weet zo'n persoon van de zorgvuldige en overwogen aandacht die nodig is om er zeker van te zijn dat je alles aan boord hebt, voor welk denkbaar ongeluk of gebeurtenis dan ook? Wat weet hij ervan hoe je leert hoe je je eigen tanden trekt, of zonodig je eigen blinde darm verwijderd? De lange-afstandzeiler is zijn eigen advocaat, dokter, ingenieur, loodgieter, timmerman, tandarts en diplomaat'.

De komende maanden verwachten we o.a. Grenada en Trinidad te bezoeken. Daar zijn veel faciliteiten voor booteigenaren, dus ziet het er goed uit. We kunnen dan een hoop van onze kluslijst verwerken en hopelijk weer afstrepen. Maar nu zijn er ook iedere dag genoeg klussen en klusjes te doen. 

In Buccooreef hadden we bijvoorbeeld een probleem. In Suriname is onze handbediening van de ankerlier kapot gegaan. We hebben dat geprobeerd te laten maken bij een werf, maar daar lagen de onderdelen twee weken voor niets omdat de lassers ziek waren. Ik heb zelf een noodoplossing gemaakt die redelijk werkt, maar onder druk faalt. Nou gebruiken we normaliter de elektrische ankerlier, dus niks aan de hand. Het zou wel erg toevallig zijn als gelijktijdig ook de elektriek de geest zou geven... En ja hoor, in Buccooreef gebeurde dat. 
Kaduke ankerlier. Ik leer weer
van alles over solenoids,
koolborstels en  commutators


Ook de buitenboordmotor vertoont kuren.
Probleem met de carburateur. Had ik ook
al eens met mijn brommer toen ik zestien
was, die kennis komt nu mooi van pas.


















Aj aj. Het heeft ons ruim een uur gekost om met de hand het anker weer binnenboord te krijgen, tussendoor met de motor steeds een tikkie vooruit als de boot net recht achter het anker ligt, waarna deze weer verder doordraait door wind en golven. Gelukkig lagen we maar met dertig meter ketting in vijf meter water, de vorige ankerplek in Charlotteville lagen we met zeventig meter ketting en lijn in 20 meter diepte.



PARADISE FOUND
Dit kopje had misschien bij de fotos van Buccooreef moeten staan? Maar nee, inmiddels liggen we een baaitje verder, Store Bay. Hier zijn de toeristenhotels maar over het algemeen is Tobago nog behoorlijk unspoiled. Een fraai en prettig eiland, zeker de noordkant die bergachtig is en vol tropisch regenwoud. 

Aan boord hebben we een Lonely Planet van de Carieb. Het boek heeft maar een paar kleurenfoto's en eentje toont, paginagroot, een wit strand, blauwe zee en palmboom. 'Paradise found' staat erbij. Locatie: Pigeon Point, Tobago. En dus wil Hedda op zoek naar die ene palmboom, die we na een lange wandeling langs het strand ook vinden. 

Bijgaand het resultaat, oordeel zelf.





Pigeon Point


Pigeon Point

Paradise Found!!



HOE NU VERDER?
'The most beautiful view in the world'... de grapjassen.
Nooit verder geweest dan hun eigen baaitje. Of zou er een
speciale commissie van UNESCO zestig jaar lang de wereld
over getrokken zijn om alle baaien op een rijtje te
zetten en onderling te vergelijken? Ja, dat zal het wel zijn.
Het baart ons wel wat zorgen hoor... Als dit het paradijs is, dan valt de rest van de Carieb natuurlijk hartstikke tegen! 

In Charlotteville hadden we ook al even die gedachte... Bij Pirate's Bay was het zo mooi snorkelen, kan dat nog worden overtroffen? En niet te vergeten de zorg van Hedda... Vind ik nog wel een mooiere visserman dan mijn Charlotteville's Vissertje? 

Kortom, veel vragen en maar één manier om antwoorden te vinden: doorvaren naar de volgende eilanden. 
Dat gaan we dan ook doen, maar niet vandaag. Want zoals jullie inmiddels weten, wij leven het cruiserstempo.


Zo. Weer een blogbericht klaar. Ron, heb jij nog een koud Parbobiertje uit jullie koelkast?


2 opmerkingen:

  1. Beste Walewijn, natuurlijk heb ik een koud biertje voor je!
    We zagen je zo zweten achter de pc met dat trage internet, en hadden de gedachte zullen we hem even een koude brengen?
    Maar dan had je vast niet zo' mooi blog geschreven...
    Ron en Jcoe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He stoere zeilers,

    Wat leuk om jullie verhalen op de Antares en in de Carieb te lezen. Ik vind het helemaal super dat jullie dit doen! Wij genieten tegenwoordig ook met onze 2 kleine dekzwabbertjes op de Idefix en al zijn we nog niet verder gekomen dan Edam, de vrijheid van het water is overal! Geniet van jullie grote avontuur en ik volg met plezier jullie blog.

    lieve groetjes Ludwine

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.