vrijdag 27 februari 2015

Druk, druk, druk?

We hebben het druk de laatst dagen Nu ja, wat is druk?

DOORSNEE DAG
Hoe ziet een gewone dag aan boord er tijdens een Atantische oversteek uit? Naast wachtlopen proberen we veel te rusten en slapen. Ontbijt, lunch en diner maken en afwassen is een hele kunst vanwege het geschommel op de golven. Alles wat je ook maar even op het aanrecht zet, vliegt met een noodgang onder je handen vandaan op de grond. En als je jezelf niet goed vasthoudt, vlieg je er zo achteraan. Verder is er de verzorging van onszelf (schiet er nog wel eens bij in) en van Quirijn en daarnaast spelen, zingen, verhalen vertellen en puzzelen we met hem. Hij vermaakt zich nog steeds goed. We doen dagelijks een checkronde benedendeks en bovendeks (of verstaging, vallen, schoten, verbindingen en de windaanstuurinrichting nog in orde zijn), keuvelen, schrijven en lezen wat. We passen regelmatig de zeilvoering aan op de actuele wind- en zeesituatie. Halen weerberichten binnen via de SSB en hebben contact met andere zeilers onderweg via de SSB. Het lijkt allemaal niet zo veel, maar op een rollende boot is het meer dan voldoende.

'DRUK'
Maar de laatste dagen voelt het alsof we het echt druk hebben.
\ We krijgen steeds meer scheepvaaart om ons heen, dus moeten continu oog op onze omgeving houden.
\ Twee dagen geleden belandde een mix van bedorven sappen en een lekgeraakte 8 liter waterfles onder de vloeren en moesten we de achterhut leeg maken om eea weer schoon te krijgen. Mooi een paar uurtjes zoet mee.
\ Gisterenochtend een probleempje met de bimini bestaande uit een aantal verbogen buizen, een gebroken buis en gebroken bevestigingsmateriaal. Dat zijn mooie dingen! Ben je zo een halve dag zoet om de boel weer op orde te krijgen. Gisteren voelde ik mij net Mcgiver (of hoe schrijf je dat) toen ik op zoek ging naar een mooi binnenbuisje om de twee gebroken buisdelen weer tot een geheel te smeden, daarna met boor, vijl en bevestigingsmateriaal aan de slag om de bimini weer functioneel te maken. En buizen recht buigen onder de kikker op het voordek. Na een ochtend werken stond hij weer. Weliswaar wat uit model, maar met wat finetuning in Suriname straks hebben wij weer een puike bimini.
\ Vanavond voeren we van de diepte van de oceaan het continentaal plat van Zuid Amrika op en liep de diepte in korte tijd terug van ruim 4000 meter naar minder dan honderd meter. Daarmee begon een extra taak aan boord. Wij doen mee aan een onderzoek naar het micro plastic in de oceaan, gecoordineerd door Ocean Conservation (zie banner rechts op onze website). De komende twee dagen gaan we zes flessen vullen met zeewater. De eerste fles op de grens van het continentaal plat. Die flessen sturen we dan straks naar de USA waar ze onderzocht worden op de hoeveelheid micro plastic. Dat micro plastic vormt een groot gevaar voor het leven in zee.

WARM
Ondertussen is het warm. Overdag is het binnen rond de 30 graden. Tijdens de nachtwacht volstaat een t-shirt en de echt bikkel (ik niet) draagt dan ook een korte broek. We blijven het bijzonder vinden om in februari in dit soort temperaturen te varen.

We moeten nog 160 mijl tot de Suriname rivier. Vanaf daar zo'n 40 mijl naar Domburg waar we aan een mooring willen liggen. We moeten het tij mee hebben als we de Suriname rivier opvaren en daarvoor moeten we zaterdagochtend lokale tijd 7 uur aan de monding van de rivier zijn. Dat wordt krap. Als we dat niet halen, dan kunnen we twaalf uur later weer de rivier op, maar dan is het donker en dat is wat lastig. We zullen zien wat het wordt, met zeilen weet je het nooit. Als de wind vermindert dan wordt het wellicht zondagochtend dat we de Surinamerivier bereiken.

1 opmerking:

  1. Ahoy Anteres,

    Wow 30 graden! Prachtig om jullie berichten vanaf de oceaan te kunnen lezen. We kijken regelmatig of er weer een bericht bij is gekomen en gelukkig verschijnt er vaak wat nieuws. Veel succes met de laatste mijlen naar Suriname.
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.