zaterdag 21 februari 2015

pittige daagjes

De wind en golven zijn flink toegenomen en de golven komen bovendien uit verschillende richtingen. Dat maakt het aan boord momenteel wat oncomfortabel. Pannen vliegen je letterlijk om de oren als er gekookt of afgewassen moet worden, boeken komen van hun plaats en in ieder kastje ligt wel een doek om rammelende inhoud de mond te snoeren. Slapen lukt alleen met oordoppen in, golven klappen regelatig tegen de romp. Een van de Amerikaanse zeiljachten waarmee we dagelijks contact hebben via de SSB radio noemde het vandaag de Atlantic Washingmachine en dat is een aardige benaming. Alleen worden we gewassen met zout water dus echt fris worden we niet.
Morgen (zaterdag) gaan we in de centrifugestand en hopelijk is dan zondag of maandag de was gedaan en worden de omstandigheden weer wat leefbaarder aan boord.
Verder gaat alles o.k. We hebben woensdagnacht een derde rif in het grootzeil gelegd om de boot wat rustiger op de golven te laten liggen. Donderdag vanwege verder oenemen wind onze koers iets verlegd, het grootzeil weggenomen en een tweede voorzeil gezet. Vandaag (vrijdag) eind van de middag het tweede voorzeil weer weggenomen en nu varen we onder alleen gereefd uitgeboomd voorzeil en tikken regelmatig 8 a 9 knopen aan als we van een golf afsurfen. We varen erg behoudend met onze zeilvoering, dan doen we er welliswaar wat langer over maar hopen alles aan boord goed te houden. Het is tenslotte een grote slijtageslag, zo'n lange tocht op de oceaan.
Ondanks het gehobbel is de nachtwacht toch mooi. Onder een sterrenhemel met de Ipod op, ook al is het nog lang geen Pasen, toch vannacht alvast lekker genoten van de Mathaus Passion.
Groeten vanaf 09.39 Noord en 41.53 West.

1 opmerking:

  1. Antares ahoy,
    Wind wordt gelukkig niet meer dan 20-25 knoop (BF 5-6, geen uitschieters). Jammer dat jullie gedwongen zijn zo veel zeil weg te nemen. Helaas houdt dit weer even aan. Maar vanaf maandag -tijd voor pannenkoeken, want dan ook al over de helft!- is het een stuk rustiger geworden. En het blijft dan tot Kousenbandland (te?) rustig.
    Wij hebben trouwens de indruk dat jullie vanaf de Canaren behoorlijk goed in jullie respectievelijke vellen zitten; meer aandacht voor omgeving en zeilvoering. Dus jullie komen de roerige dagen wel door.
    Als Q aankomende dagen zonder zeeziekte doorkomt dan verwachten we dat hem in Suriname een Internationaal Bewijs van Zeevaardigheid, als Able Seaman 1st Class, wordt uitgereikt, met pasfoto. Immers hij:
    - heeft dan getoond onder slechte weersomstandigheden zeewaardig te zijn
    - volgde opdrachten/verzoeken nauwgezet en zonder morren uit
    - hielp bij het houden van uitkijk
    - toonde zich onder supervisie een waardig roerganger (hij heeft vast wel eens loerend op het kompas aan het stuurwiel gezeten)
    - verzorgde a/b de milieuvriendelijke verwerking van afval (niks nie schilleboer!)
    - schoot vakkundig de lijnen op en deed ander eenvoudig schiemanswerk
    - bekwaamde zich in SeaSpeak (windvaanstuurinrichting en andere tongbrekende nautische termen), etc.
    G&T

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.