'Mijlpaal New York'
Het is zo ontzettend gaaf om met je eigen zeilboot helemaal vanuit Nederland te komen en dan de Hudson River op te varen. Onder de Verrazano-Narrows Bridge door, langs Brooklyn en dan voor je, het Vrijheidsbeeld en de wolkenkrabbers van Manhatten.
Zeilen Magazine 11- 2016
'Kantoor The Baths'
Een geweldig chartergebied, die BVI's. Veel te zien en te doen met korte zeilafstanden. Blauw water, witte stranden, prima snorkelen en de fenomenale Baths als kers op de taart. Geen wonder dat hier zoveel charterboten rondvaren. De Britisch Virgin Island door de ogen van een charteraar.
Zeilen Magazine 08 - 2016
'Op zoek naar Caraïbisch blauw'
In de Carieb verwachten we blauw water, zon en palmbomen. De werkelijkheid blijkt een tikkie anders...
De Telegraaf 30 apil 2016
'Van Bos en Lommer naar Blauwgrond'
Voor een doorverwijzing naar het artikel, KLIK HIER
Trintella Vriendenkring 11/2015
Voor een doorverwijzing naar het artikel, KLIK HIER
Zeilen Magazine 10 - 2015
'Op expeditie door Suriname'
Een artikel over onze tocht op de Commewijne- en Cotticarivier, samen met de zeilboten Verleiding en Madeleine.
Zeilen Magazine 08 - 2015
'De Onmetelijke Oceaan'
Over de oversteek van de Atlanische Oceaan
Zeilen Magazine 12 - 2014
'Van droom naar deadline'
Over de acht jaar voorbereiding van onze zeilreis.
Zeilen Magazine 05 - 2014
'Wight'
Onderdeel van de Vakantiespecial bij Zeilen 05
Nederlandse Vereniging van Toerzeilers (NVvT) 01 - 2014
'Zeilende Zendamateur'
Over hoe ik zendamateur werd...
Zeilen Magazine 01 - 2014
'Ontgroenen aan de Oostkust'
Tocht langs de Oostkust van Engeland in 2009, met onze First 30 'Zeno'.
---
---
Zeilen Magazine 05 - 2013
'Nog even naar Honfleur'
Onderdeel van de Vakantiespecial bij Zeilen 05
---
---
Zeilen Magazine 12 - 2012
'Dromen over verre reizen'
Verslag van de zeiltocht met de Oosterschelde.
Zeilen Magazine 05 - 2012
'De Helden van het Water'
Met dit artikel won ik de Zeilen Schrijfwedstrijd naar aanleiding van een door Zeilen ism Michiel van Straten (http://www.ontdekkingsschrijver.nl/) georganiseerde schrijfworkshop.
De vlag gaat uit na onderstaand bericht. Feest!
Nederlandse Vereniging van Toerzeilers (NVvT) 04 - 2012
'Meteorologie en tochtplanning'
Korte weergave cursus Meteo en Routering van de NVvT
---
Meteorologie en Tochtplanning
Al twee weken zoek ik een window voor een comfortabele oversteek van Den Helder naar Mandal in Noorwegen, een tocht van circa 350 mijl. Dagelijks haal ik weerkaarten voor de aankomende dagen binnen. Ik zie grote verschillen met kaarten die ik eerder binnenhaalde en constateer daaruit dat de meteorologen moeite hebben om goede, betrouwbare voorspellingen te maken. Die constatering toets ik aan RTTY berichten, NAVTEX berichten, gribfiles, voorspellingen van de Nederlandse Kustwacht en van de Met Office. Wederom grote verschillen. Conclusie: instabiel weer met veel wind. We stellen het vertrek nog een paar dagen uit.
Een acceptabel window vinden valt niet mee, het is dan ook half februari. Niet echt een periode voor een comfortabele zeiltocht naar Noorwegen, hoor ik u zeggen. Toch ben ik niet de enige die deze tocht maakt. Er vertrekken nog zo’n 25 andere Toerzeilers naar Mandal. En we worden daar uiterlijk zaterdag 3 maart verwacht…
Ruim 25 Toerzeilers volgden het eerste kwartaal van 2012 de cursus Meteorologie en Tochtplanning in Eemnes. Drie zondagen lang ontrafelden Tamme van der Wal, Guy Luijckx, Gerrit Broertjes en (onder coördinatie van) Joke Bakker met ons de geheimen van respectievelijk meteorologie, zend- en ontvangstapparatuur en routering van meerdaagse zeiltochten. De instapeisen voor deze cursus zijn niet mals. Een SSB of Navtex aan boord is een must en oversteken van minimaal 2 nachten en 2 dagen moeten wel op je cv staan om überhaupt in aanmerking te komen voor deze cursus. We treffen dan ook veel Vertrekkers in Voorbereiding. Maar ook lange afstand zeilers met minder ambitieuze plannen. Tamme, Guy en Gerrit weten prima op de wisselende behoeften in te spelen.
Achterover leunen
Allereerst maar even de zend- en ontvangstapparatuur en alles wat daar aan ellendigheden aan vasthangt. Hebben we dat maar gehad. Niet bepaald mijn hobby namelijk. Je kunt je er zo in verdiepen dat je geen tijd meer overhoudt om nog te zeilen. Dat is niet aan mij besteed. Er zijn meer cursisten die er zo over denken. Als rechtgeaarde alfa begint dit soort onderwerpen mij al gauw te duizelen. Maar als ik hoor dat in deze wereld van frequenties en golflengtes ‘de golven met een snelheid van 300.000 kilometer per seconde door de ether vliegen’ stel ik gerust vast dat ik mij niet hoef te schamen dat ik dàt tempo niet kan bijbenen. Ik besluit daarom maar eens rustig achterover te leunen en dit onderdeel langs me heen te laten gaan.
Maar dan ken ik Guy Luijckx nog niet. Hij weet mij en de andere cursisten op onnavolgbare wijze in zijn wereld van de megaherzen te trekken. Hoe meer hij vertelt, maar vooral, hoe meer hij praktisch laat zien, des te minder ongrijpbaar wordt deze wereld. Ik begin te luisteren, maak notities en blijk soms zelfs iets te snappen van wat Guy ons vertelt. Mijn interesse groeit. Als het me dan tijdens een huiswerkopdracht ook nog lukt om via SeaTTY een SSB bericht te decoderen in een RTTY, NAVTEX en zelfs een weerkaart dan ben ik om. Ik besluit om komend najaar te starten met de online cursus tot zendamateur, via de Digitale Leeromgeving Zend Amateurs. Makkelijk lijkt het mij nog steeds niet en mijn hobby zal het nooit worden, maar ik ga er voor! Morele steun van gelijkgestemden kan ik wel gebruiken, dus bij deze een oproep… wie doet er mee? Mijn gegevens zijn te vinden in het boordboek.
Meteorologisch feest
Dan de meteorologie. Aan de hand van het boek ‘Het weer van morgen’ van Dieter Karnetzki neemt Tamme ons mee langs hoge en lagedruk gebieden, het ontstaan van depressies en warmtefronten die (nooit geweten…) altijd op de huid worden gezeten door koudefronten. Wij blijken hier op een reuze interessante breedte te wonen; hier komt de warmte lucht van de hogedruk gebieden rond de 30e breedtegraad samen met de koude lucht van de Noordpool, wat rond de 60e breedtegraad een garantie is voor ‘lekker’ instabiel weer. ‘Meteorologen worden dan ook op onze breedtegraad geboren, niet rond de evenaar want daar is het maar saai weer’, zo meldt Tamme ons. Voor ons zeilers pakken die meteorologische feestelijkheden natuurlijk allemaal wat minder positief uit.
Routering
Maar daar weet Gerrit ons op te beuren. Er zitten tenslotte veel Vertrekkers in de zaal en die stabiliteit op lagere breedtegraden is voor de meteoroloog weliswaar slaapverwekkend, voor de lange afstand zeiler is dat De Droom. Rustig afzakken naar het zuiden is het devies en ter hoogte van de Canarische Eilanden of de Kaapverden stuurboord uit om vervolgens met de trade winds naar Suriname of de Carieb te relaxen. Nou dat lijkt ons wel wat. Terug idem. Boven Bermuda pak je naar het oosten de heersende winden op en ‘voor meer snelheid schuif je wat op richting een depressie in het noorden’. Gaat het je te hard, dan ‘zak je wat naar het hogedrukgebied in het zuiden’. Niet te ver, want dan gaat de wind er helemaal uit. Het lijkt zo in de cursuszaal in Eemnes allemaal kinderlijk eenvoudig, maar ik beloof u alvast dat wij bloednerveus zullen zijn als we in de Simpson Bay op Sint Maarten wachten op een mooi window voor (de eerste dagen van) de zeiltocht naar de Azoren. Nu ja, met dat window naar Mandal is het uiteindelijk ook goed gekomen –woensdag 30 februari in de loop van de middag voer ik fictief Mandal binnen- dus die werkelijke tocht naar de Azoren zal vast ook wel lukken. Met dank aan Tamme, Guy, Gerrit en Joke.
Walewijn de Vaal
SY Antares, Amsterdam
---
Zeilen Magazine 12 - 2011
'Naar Zeeland en misschien een stukje verder'
Leuke en handige info. Bedankt!
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor de tips. Ga binnenkort ook op reis.
BeantwoordenVerwijderenWordt deze site ook wel eens geupdated?
BeantwoordenVerwijderenLeuke website is dit.
BeantwoordenVerwijderen