allereerst, iedereen hartelijk dank voor de geweldige mails, foto's, elektronische kaarten (en echte kaarten van neef Tijn, nicht Fien en tante), filmpjes ter gelegenheid van Quirijns verjaardag. Geweldig!
drukte op de mooringplaats van Anegada |
Wij begrijpen die boothuurders trouwens wel. De BVI is werkelijk een geweldig vaargebied om een zeilboot te huren. Ik wijd daar nu niet te veel over uit want ik hoop daar binnenkort een artikel over te schrijven voor in Zeilen magazine, dan kunnen jullie het daar lezen in mooi opgemaakte vorm en op glanzend papier ;-). Voor nu beperk ik me in dit blogbericht even tot onze sores op de ankerplekken en de kneuterigheid van onze belevenissen.
Het is erg mooi zeilen hier, veel eilandjes op korte afstand van elkaar. |
GROOT, GROTER, GROOTST?
Lagoon 52, met stuurwiel op het dak. Met 6 past het net... |
----------------------------------------------------------------------------------------
CLUBWEEKEND
Gek is dat, die gewenning. Wat hier normaal is, is in Nederland ondenkbaar. Je zou die dingen eens in Nederlands perspectief moeten plaatsen, pas dan kun je je weer voorstellen hoe groot ze zijn...
Laten we zeggen, de achttien cats tussen 44 en 74 voet die vanavond rond ons in de baai liggen gaan gezellig een weekendje met elkaar varen in Nederland. Clubweekend van de 'Vereniging van Catamarans Met Bescheiden Afmetingen' ofzo. Vrijdagmiddag verzamelen in Amsterdam. Dan door de Oranjesluis. Per schutting passen er wel twee (!) cats in de sluis. De drie grootste moeten alleen, anders past het niet. Ruim vier uur later is de hele vereniging door de sluis. Even flink gas erop om voor borreltijd af te meren aan de -gratis- kade op Marken. Maar dat lukt wel, de cats zijn gewend aan volgas op de motor varen, ook als het waait (de zeilen zijn kennelijk voor de sier) en met tien tot twaalf knopen per uur schiet het lekker op. De hekgolven maken van het Markermeer een golfslagbad die de beschoeiing verwoest en andere watersporters het kunstgebit uit de mond rammelt, maar omdat je als Cat vaarder nooit achterom kijkt kun je je daar ook niet schuldig over voelen. De laatste cat sluit de haven van Marken af als de kurk op een fles en de veerboot Marken-Volendam moet voorlopig maar aan het havenhoofd aanlanden.
Zaterdag vroeg naar de oude haven van Hoorn. Oeps! Zelfs de kleinste cat past niet door het oude sluisje dat toegang geeft tot de gezellige haven midden in de historische binnenstad. Dan maar de naastgelegen Grashaven. Er volgt een grote opstopping wanneer alle gevaartes die haven in proppen. De bruine vloot die met hun Duitse opvarenden ook net Hoorn binnen wil, moet een uurtje wachten tot de haventoegang weer vrij is van manoeuvrerende cats. Vaste ligplaatshouders (zoals Peter Bor en Mar&Nick) kunnen hun eigen ligplaats niet meer bereiken of verlaten, maar de Cat Club ligt er lekker bij. Plop! Schieten de champagnekurken door de haven. De twee grootste cats passen er helaas niet meer bij maar vinden een plek aan de steiger voor riviercruiseboten, die vandaag Hoorn maar even moeten overslaan. Hoorn transformeert in een drijvend appartementencomplex en de voorzitter van de club rekent 1875,93 euro havengeld af... Dat is dan wel inclusief gebruik van de douche en toiletfaciliteiten van de haven, maar die blijven onbenut want iedere cat telt minimaal vier natte cellen, o pardon, luxe badkamers. Zo liggen er die nacht minimaal 72 badkamers in de Grashaven. Er wordt uiteraard gedineerd in het restaurant, waardoor de achttien vaatwassers aan boord onbenut blijven. De wasmachines en drogers aan boord van de cats draaien die nacht wel overuren, om de restaurantlucht uit de blazers te spoelen. Zondag na een uitgebreid ontbijt vertrekt ieder weer naar de eigen thuishaven. Het was een geslaagd weekend.
----------------------------------------------------------------------------------------
MAAR DIE BVI's DAN?
O ja, de BVI's. Het is er lekker zeilen. Grote en kleine eilanden, heel veel baaien waar je lekker kunt snorkelen in glashelder water. Mooie stranden en heel veel strandtenten. Alhoewel die voor ons ongeschikt zijn, nu we besloten wat langer op reis te blijven moeten we extra op ons geld letten. En ook moesten we dat niet, vinden we negen us dollar voor een biertje echt te duur. Op Anegada besparen we ook flink, door in plaats van de toeristentaxi te nemen, te gaan lopen. Quirijn op zijn loopfiets, wij op onze slippertjes. Klap, klap doen de slippers over de enige Betonweg die het eiland rijk is.
klap, klap... op de slippertjes over de betonweg |
ff kijken vanaf een afgezaagde telefoonpaal. Zie ik al Flamingo's? |
Ziet u ze? FLAMINGOOOOS... of roze vlaggen. |
En verder gaat het over de betonweg |
HET SEVILLA VAN DE CARIEB
Met de kilometer groeit onze verwachting van Settlement. Een koud drankje. Een terras. En IJs. Veel ijs. Een dorpspleintje misschien? Met terrasjes onder een rij bomen? Wat cafeetjes rond dat plein. Een oud 18e eeuws kerkje aan de kop? Misschien wat historische panden, uit de tijd dat de Spanjaarden vanuit Zuid- en Midden-Amerika langs Anegada voeren met schepen afgeladen met goud. --Anegada is in tegenstelling tot andere eilanden in deze regio erg vlak en laag met bovendien tot kilometers ver in zee een rif net onder de wateroppervlakte. Er zijn in het verleden heel wat schepen op gestrand, waaronder regelmatig Spaanse schepen met goud beladen. Men heeft meer dan 300 scheepswrakken rond het eiland geïnventariseerd-- Dus, zo mijmeren wij al sjokkend langs de betonweg, als je dan toch gestrand bent, waarom niet een mooi dorpje uit de rifgrond timmeren? Die groeit natuurlijk na verloop van tijd uit tot een stad. Een belangrijke handelsplaats. Sjieke koopmanshuizen om het goud te verhandelen, een kathedraal, van binnen rijkelijk afgewerkt met puur goud?!
Ja, we verlangen eigenlijk wel naar een gezellige Spaans of Portugese stad. Met dito plein van allure en historische schoonheid. Zonder Spaanse tapas, dat snappen wij ook wel. Zal wel meer Amerikaans menu zijn hier, gegeven de vele Amerikanen die hier komen. Settlement groeit bij iedere stap die we zetten en neemt ongekende vormen aan. Ook Quirijn houdt 2 1/2 uur een goed tempo aan. We lazen ergens dat er in Settlement een Iguana kwekerij is. Op Bequia bezochten we in oktober een schildpaddenkwekerij en dat was een groot succes. Nu, in Settlement, lonkt een kwekerij met een uitzonderlijk type leguaan, die alleen hier voorkomt.
Welcome to THE Settlement! Het landschap verandert nog weinig |
PLEIN VAN DE HEMELSE VREDE
Na het 'Welcome in Settlement' bord verandert er voorlopig nog weinig aan het landschap. Nog steeds mangrovestruiken met daaronder afval. Dat valt wel op, overal ligt rommel. Huisafval, bouwafval, iedere tweehonderd meter een leeg Heinekenflesje in de berm als was het een reclamestunt bedacht door Freddy zelf. Ik vind diverse slangetjes in verschillende formaten, die ik goed kan gebruiken aan boord. Ik leg ze steeds aan de overkant van de weg neer, zodat ik ze op de terugweg mee kan nemen.
Na de energiecentrale (twee dieselgeneratoren en wat oude accu's) wandelen we de banlieue van Settlement binnen. We tellen zes golfplaten huisjes omgeven door kale rotsbodem en een koelkasten- alias autosloperij. Om de bocht zien we de nieuwe bibliotheek, groots en -vooruit- wat pompeus. Verlaten ook trouwens. Maar dit is een goed teken. Zo'n formaat bibliotheek bouw je alleen bij een stad met allure. Dan naderen we een café, naar later blijkt het enige. We zijn net te laat; het toegangshek en kettingslot zijn verroest, de verf bladdert van het hout, de cafénaam is onleesbaar geworden door erosie en de parasols waaiden jaren geleden weg.
Het cafe is vandaag gesloten... |
Alle beroemde pleinen ter wereld vallen in het niet bij het centrale plein van Settlement |
Mooi bord, nieuw kantoor, maar geen iguana te bekennen helaas |
Dit is ook Anegada. Prachtig mooie drooggevallen vlakte |
THE BATHS: ONGEKEND FRAAI
De pilot is lyrisch over The Baths, maar dat kennen we inmiddels; die pilots overdrijven regelmatig. Maar in dit geval niet, wij vinden de Baths ongekend fraai. We zijn er op zaterdag, wat de wisseldag is voor de huurboten. Daarom is het er relatief rustig. We vinden het zo mooi, dat we zondag nog een keer gaan.
(sorry weer voor de layout, ik krijg de fotos niet mooi uitgelijnd in blogspot)
Aansluitend bezoeken we verschillende onbewoonde eilanden, waar we steeds een nacht ankeren. We zien schildpadden en roggen en snorkelen langs rotsen en door een grot. Het water is prachtig helder, zelfs op tien meter diepte zien we ons anker liggen. Een aantal dagen later varen we langs het grootste eiland van de BVI, Tortola, naar het eiland Jost van Dycke, vernoemd naar een Nederlandse zeerover. We bezoeken een soort klein zwembadje achter de rotsen, waar het zeewater zich met geweld door de rotsen perst en het zwembadje omtovert tot een soort bubbelbad. Maar de zee is momenteel rustig dus bubbels zijn er weinig.
Voor anker in de BVI's |
SOCIAL EVENTS
Oeps! Bijboot klem onder de steiger. Gelukkig niet onze bijboot, en samen met de eigenaar krijgen we hem vrij. |
Ook mooi toch? Sandy Cay, naast Jos van Dycke. Hier maken we een korte stop en wandelen het eilandje rond. |
Een daje regen. Na schooltijd maken we een containerchip van Lego |
Soggy Dollar bar |
Na het strand doen we de was voor ongekend weinig geld en met warm water, wat haast nooit voorkomt. Slechts 2 USD voor een wasmachine met warm water. Voor 6,5 USD hebben we alles gewassen en gedroogd. Wat een feest, wat een luxe! Daarna varen we door naar Jost vanDycke, waar de twee Nederlandse schepen vanochtend naartoe vertrokken en we hen op het strand toch nog weer even ontmoeten en bij de Soggy Dollar Bar samen een Painkiller drinken, een typisch rumdrankje die je in deze baai 'moet' drinken omdat hij hier zou zijn bedacht... Althans, volgens de marketing van het cafeetje dan he? In ieder geval slaat het aan, de baai ligt vol dagjesboten met Amerikanen die zich dronken drinken.
vakantie vieren doe je zo |
HOOG TEMPO
De volgende dag gaat ons tempo nog wat verder omhoog. We gaan vroeg ankerop en varen naar een volgende baai, waar we voor anker gaan om uit te klaren uit de BVI. Daarna meteen weer ankerop en varen acht mijl verder naar Cruz Bay op de US Virgin Islands waar we ankeren in een heel krap hoekje van de baai; de rest van de baai ligt weer vol moorings.
Het is hier echt manoeuvreren op de centimeter. Onze kiel schuift de zandhoopjes op de zeebodem vlak en we zetten zo weinig ankerketting dat we net blijven liggen maar de achterzijde wel vrij blijft van de rotsen. Binnen No time ligt er alweer een zeilboot pal voor ons, boven ons anker en als we na het inklaren terugkomen ligt er ook een naast ons, de opvarenden houden hun boot vrij van onze boot door als we te veel naar elkaar toe draaien een stootwil erbij te pakken. Als wij aan boord zijn, kunnen zij naar de kant zodat wij hun stootwil taak overnemen.
We kunnen bijna overstappen op de boot naast ons |
PIZZABOOT
Bij St James Island ligt een oude zeilboot die omgebouwd is tot afhaal pizzeria. Het interieur is eruit gesloopt en pizza ovens zijn er in gezet. De achterkant kan openklappen, daar vaar je met je dinghy heen en bestel je pizza. Erg grappig. Twintig dollar voor een kale
Pizza op de Antares |
pizzabodem is ons natuurlijk weer te duur en met topping wordt het al helemaal onbetaalbaar. Maar Hedda is geïnspireerd en maakt pizza's op tortilla bodems.
SPAANS DENEMARKEN
We zeilen de volgende ochtend door naar de hoofdstad van het eiland St Thomas, Charlotte Amalie. Tot ongeveer 1920 was dit eiland van Denemarken, tot de USA het kocht voor ca 25 miljoen, om te voorkomen dat een toenmalig vijandige staat (lees Duitsland) het eiland zou kopen, zo dicht bij het vasteland van de USA. 'Nu zijn er dagen dat er cruiseschepen vol Duitsers aanmeren en wordt het eiland alsnog ingenomen door Duitsers', aldus een local. Wij willen boodschappen doen en lopen een uur naar een supermarkt. Zowel op de heen als terugweg rusten we uit bij een honkbalveld, waar een jeugdtoernooi gaande is. Later leren we dat er aan de andere kant van de ankerbaai een supermarkt is op twee minuten lopen van de dinghy steiger... Nu ja, da's handig want daar halen we de volgende middag 72 liter drinkwater die we met ons steekkarretje in twee etappes naar de bijboot rijden. Hartstikke handig.
Even zijn we toeschouwer bij een honkbaltoernooi |
Het fort is gesloten voor renovatie. toch maar even kijken, denkt Quirijn |
Antares weer voor anker in een mooie baai |
Diezelfde zondag wandelen we door de historische binnenstad van Charlotte Amalie en dat
Dan weer Spaans |
Dan weer Deens(achtig) |
Super, weer een leuk en humoristisch verslag!
BeantwoordenVerwijderenLang verhaal met prachtige foto's.
BeantwoordenVerwijderen