vrijdag 13 mei 2016

LEKKER RUSTIG NACHTJE ZEILEN

Op Great Inagua (het meest zuidoostelijke eiland van de Bahama's waar we zondagnacht aankwamen) ankerden we drie dagen voor een verlaten strand, met als enig verder teken van leven twee andere zeilboten; de Tisento die we vier weken geleden voor het laatst zagen en de Roxy, met een stel uit Belgie. Dinsdagavond stookten we gezellig met elkaar een kampvuur op het strand.

MOOIE NACHT
Woensdagmiddag vertrokken we voor een zeiltocht circa negentig mijl noordelijk, naar Acklins Island. We vertrokken tegelijk met de Tisento. De laatste keer dat we met een andere zeilboot opvoeren op een tocht langer dan enkele uurtjes, was precies een jaar geleden toen we uit Suriname vertrokken. Wij (en ook Tisento) zijn dat samen opvaren niet zo gewend, maar het heeft wel wat.

Het is nu donderdagochtend en we hebben een onwijs rustige nacht achter de rug. Net genoeg wind om vooruit te komen, voeren we vannacht tussen 3,5 en 4,5 knopen met een klein streepje maan tot halverwege de nacht en een hemel vol sterren. Met achter ons af en toe het oplichten van de lucht in een onweersbui, maar deze keer lekker heel ver bij ons vandaan!! Da's een stuk prettiger dan op onze vorige trip, toen we er midden in zaten. Op Great Inagua hoorden we bij Customs dat het weekend veel vliegtuigen naar Great Inagua waren uitgeweken vanwege het zware onweer... waar wij dus inzaten. Tja, even uitwijken gaat met een vliegtuig een stuk makkelijker.

Maar deze nacht niets van dat alles. De rustige wind ruimt gedurende de nacht waardoor we wel steeds de zeilen en windvaanstuurinrichting moeten bijstellen, maar verder is het erg relaxed varen en draaien we rustig onze wachten van vier uur op, vier uur af. Quirijn komt 's nachts ook nog even naar de sterren kijken. In de ochtend zien we van verre de witte, ranke, hoge vuurtoren die een klein eilandje 'Castle Island' markeert. Tegen de achtergrond van lage duinen en witte stranden hebben we even het gevoel of we een Waddeneiland naderen.

BERICHTEN PER SSB?
We kregen nog de vraag hoe we met onze SSB zender/ontvanger berichten op onze site kunnen plaatsen. Wel, we schrijven de berichten op een laptop die we enkel en alleen gebruiken voor de SSB, omdat de SSB (wat staat voor Single Side Band) en modem erg gevoelig zijn voor instellingswijzigingen, automatische updates en andere ellende. Via een speciale modem (Pactor) koppelen we de laptop aan de SSB. De modem zet de digitale gegevens om in radiogolven. We kiezen dan een station waarmee we, gegeven onze positie en het moment van de dag, contact kunnen maken. 's Nachts gaat het beter dan overdag. In deze regio meestal een station in Trinidad of in Halifax, Canada. Daar proberen we via de SSB verbinding mee te maken, wat regelmatig niet lukt en dan proberen we een ander station of een ander moment. Door af te stemmen op de frequentie van het betreffende station. Meestal ergens in de 7 megaherz. Via een programmatje in de laptop maken we verbinding met dat station en via dat programma kunnen we emails ontvangen en verzenden. En dan sturen we het bericht naar een speciaal mailadres dat we zo gekoppeld hebben aan onze website, dat het bericht direct op onze site wordt geplaatst. Ik vind het nog altijd een wonder. We kunnen met maximaal 150 Watt vermogen zenden. De achterstag van onze zeilboot fungeert als antenne.

Voor de SSB heben we een speciaal mailadres, dat we verder niet voor andere dingen gebruiken, want het versturen en ontvangen via de SSB gaat met een snelheid als in de tijd van de Commodore 64. Een mailtje zoals deze kost circa 11 minuten om te versturen. Bijlagen kunnen er al helemaal niet bij, dan loopt het systeem vast. Maar op deze wijze kunnen we onderweg ook weerinformatie binnen halen. Hartstikke handig als het allemaal werkt (en een drama als het niet werkt, want dat kan aan zo veel dingen liggen).

Om de SSB -in Nederland- te mogen gebruiken, ben ik zendammateur geworden. Je kunt ook Marcom A halen. In het eerste geval mag je alleen niet-maritieme frequenties gebruiken, in het tweede geval juist alleen maritieme frequenties. In de praktijk loopt dat gebruik erg door elkaar heen en maalt niemand daar om. Je ziet dus ook wel cruisers zonder enige licenties. Maar wij vonden het wel prettig om ook wat meer van de achtergronden te snappen en bovendien een fijn idee dat het apparaat in Nederland legaal aan boord staat.

NOORDWAARTS
De komende tijd willen we langzaam veder noordelijk varen door de Bahama's. Het zal stilaan wel drukker worden, wij varen nu in een gebied waar erg weinig zeilboten komen, maar hoe noordelijker hoe meer we in het (Amerikaanse) vakantieparadijs komen, met cruiseschepen, andere zeilers, hotelgasten tot en met casinotoeristen in hoofdstad Nassau aan toe. En dat heeft ook altijd wel weer wat. Daarna naar de Amerikaanse oostkust, waar we op ons visum een half jaar kunnen blijven. Daar willen we daarom niet te vroeg aankomen, want dan zouden we het land al weer moeten verlaten terwijl het orkaanseizoen nog bezig is. Maar dat is voor later.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.