ZONDAGS VERTIER
De baai stroomt langzaam vol met dagjesmensen en het geeft ons een mooie inkijk in hoe veel mensen het weekend doorbrengen. Waar je in Amsterdam aardig goed bezig bent wanneer je op zondagmiddag met een biertje in de hand gezellig keuvelend met een aantal kennissen over de grachten toert in een grachtenbootje, daar doe je hier hetzelfde, maar dan in het water liggend achter je geankerde boot. En met de muziek iets harder. Achter ons liggen vijf powerboats aan elkaar geknoopt en achter de boot drijven circa vijftien mensen, gezellig genietend van de zondagmiddag. Van een boot komt keiharde muziek, maar als ze eind van de middag vertrekken staat op alle boten de muziek keihard -en ondanks dat loepzuiver- aan. Ik denk dat de muziekinstallaties aan boord van deze boten net zoveel kosten als de boten zelf. Eigenlijk vinden we het wel jammer als ze tegen donker vertrekken, het was wel lekkere muziek.
CHACACHACARE
Een van de doktershuizen bij binnenkomst van de baai |
SCHATZOEKEN
eerste landing op Chacachacare |
brief met schatkaart van de piraten! |
Snel openen we die en het blijkt een brief van de piraten. Er zit een piratenkaart bij, waarop afbeeldingen van een boom, steiger, weg, bankje, vogel en zo nog wat dingen. We lezen in de brief dat we op zoek moeten naar alle dingen die op de kaart staan. Als we die gevonden hebben, dan moeten we goed om ons heen kijken want dan zijn we in de buurt van de schat! Quiirjn gaat direct op zoek en vindt direct de steiger (niet omdat wij nou zo'n geweldig fantastisch intelligent kind hebben, maar gewoon, omdat we er zojuist onze bijboot aan vastknoopten).
ONTDEKKINGSTOCHT
verroeste machines in een krakkemikkig gebouw |
nog een pand, overwoekert door het oerwoud. Vroeger stonden de panden omgeven door grasvelden, zo zien we op oude ansichtkaarten |
Het blijkt een oude straat te zijn. Als ik die volg kom ik bij een groot statig huis. Luiken liggen voor het huis op de grond, raamkozijnen hangen schuin in de openingen. De straat loopt nog verder en biedt ongetwijfeld nog meer interessants, maar ik laat het er verder maar bij. Jammer, maar ik ben alleen en je weet maar nooit.
ZUSTERSHUIZEN
We stappen weer in de bijboot en varen naar de andere kant van de baai. Daar leggen we de boot aan bij een oude overdekte aanlegsteiger waarvandaan een trap de berg op leidt. Je ziet hier zo voor je hoe het een halve eeuw geleden was. De zusters, voornamelijk nonnen, die na een werkdag met een bootje terug werden gebracht naar hun verblijf. We volgen de trap ophoog en komen bij het eerste pand. Van beton, vermoedelijk ergens rond de jaren '60. De veranda biedt een prachtig uitzicht over de baai. In de verte zien we Antares liggen, tegen een groene achtergrond van oerwoud, op sommige plekken onderbroken door herinneringen aan de Lepra kolonie in de vorm van oude vervallen huizen.
vanaf de aanlegsteiger voert een trap naar de zusterhuizen |
'Zou dit niet een prachtige locatie zijn voor een Resort?' Ik zie het al voor me. De gasten komen bij de steiger beneden aan en na de trap omhoog worden ze ontvangen met dit geweldige uitzicht. Op de veranda kunnen ze hun ontbijt en lunch gebruiken, boven kunnen ze slapen. Of in een van de twee panden die hier direct achter liggen, waar we zo van kijken. Ik zie het helemaal voor me. Een plek met zo veel geschiedenis. Er valt zoveel over te vertellen en te laten zien. Misschien een museum erbij, in een van de overgebleven gebouwen op het eiland. En langzaamaan de rest renoveren en steeds weer nieuwe ontdekkingen doen. Dat moet toch geweldig interessant zijn... 'Mensen komen naar de Carieb voor het blauwe zeewater. En dat heb je hier niet' helpt Hedda mij uit de droom. Ja, dat is waar... Maar toch. Dit kan, nee mag, toch niet zomaar verdwijnen? Zo veel geschiedenis! Het fascineert me en nog veel meer als we even later de twee achterliggende panden bezoeken.
MONUMENTEN
... hier komt de receptie ... |
Quirijn vraagt zich ook af hoe we hier nu nog wat van kunnen maken |
Zo veel mooie details! Misschien kunnen we hier een mooi cafe/restaurant maken? |
Het laatste pand van de zusters is groot. Het telt twee verdiepingen. Benden opgedeeld in vrij grote ruimtes afgewisseld met kleinere, boven opgedeeld in veel kleine kamers. Ongetwijfeld voormalige slaapkamers. Binnen loopt een gang van voor naar achteren, met deuren naar de kamers en aan de buitenzijde loopt langs beide verdiepingen een veranda. Ik zie het helemaal voor me. De kleine kamers boven zijn als slaapkamers van het resort in te richten, met de toegangsdeuren aan de lange gang en de veranda opgedeeld in balkonnetjes.
Een smal paadje achter de gebouwen maakt ons nieuwsgierig. We lopen aan de rand van de heuvel met prachtig uitzicht over de baai, waar onze dinghy bij de steiger rustig op onze terugkomst wacht.
En dan vinden we een paar honderd meter verderop een kleine begraafplaats. Er liggen acht zusters begraven, waarvan het grootste deel geboren in Frankrijk.
He, is dat familie van....? |
VRAGEN
Ik ben echt onder de indruk. Hier is zo veel geschiedenis en dat verdwijnt langzaam maar zeker. Hoe is het mogelijk? Hier liggen zo veel parels voor het oprapen en over een paar decennia is er helemaal niets meer van over. Nu al is er zo veel verdwenen. Waarom wordt dit niet geconserveerd? Waarom niet een nieuwe invulling aan gegeven? Behouden? Gekoesterd? Is er zo veel oud leed dat de Trinidianen dit deel van hun geschiedenis liever vergeten? Is het iets anders? Er gaat een gerucht over geesten die er ronddwalen, voor wie daarin gelooft...
Terug in Chaguaramas vind ik op internet dat (vermoed ik) de Chaguaramas Development Authority de beheerder is van het eiland. Maar dat is omdat er een vuurtoren op het eiland staat die van belang is voor de scheepvaart; het havengebied van Chaguaramas is hun corebusiness. Nu ja, ik zal jullie niet verder belasten met al mijn overdenkingen. Maar ik kan mijn gedachten de naliggende dagen maar moeilijk afkrijgen van Chacachacare.
Kijk nou! Zou Jan Peter Balkenende hier ook een bootje hebben? (het is een boot van de Chaguaramas Development Authority, CDA) |
BELACHELIJK
Lekker voetballen op het strand van Scotland Bay |
De volgende dag gaan we met onze bijboot naar het strand in een andere baai, Scotland bay, en daarna varen we terug naar Chaguaramas. Daar zijn echter alle moorings bezet en omdat de overige ruimte beperkt is en er veel boten liggen, kunnen wij alleen ankeren op circa 29 meter diepte. Dat is te diep en daarom varen we door om een landtong heen naar de TTSA. Dat is de Trinidad and Tobago Sailing Associatie en onze vaarpilot is er positief over.
AUTO
Van het geld dat we besparen kunnen we nog een keer een auto huren.
Cruisen is vaak oersaai. Je wacht je soms een breuk met die ouders. Gelukkig heb je dan een ronde stoel en een boek bij de hand. |
Dan maar woensdagochtend - donderdagochtend. Donderdag is ook het verhuurbedrijf dicht. Oh ja, logisch. Stom van ons. Dan dinsdagmiddag - woensdagmiddag. Goed idee, gaan we doen. Dan horen we op de radio een boze vakbondsleider: woensdag wordt het nieuwe parlement beëdigd en daarom besloot men gisteren om komende woensdag een aantal belangrijke wegen in Port of Spain af te sluiten. Staat de hele stad muurvast. Niet handig.
Twee dagen auto huren dan maar. Woensdagmiddag - vrijdagmiddag. Kunnen we vrijdagochtend onze boodschappen doen, als we opschieten moet dat wel voor twee uur s middags lukken... Blijkt het verhuurbedrijf, omdat donderdag al een feestdag is, vrijdag ook maar eerder de poort te sluiten. Alleen begin van de ochtend open. Niet handig...
En zo komen we uit op drie dagen autohuur. vrijdagochtend - maandagochtend. Nu ja, dan gaan we nog maar een aantal mooie plaatsen in Trinidad bezoeken. Dat is geen straf en voor de benzine hoeven we het ook niet te laten, dat is hier 0,40 eurocent per liter.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.